НОВИНИ

У скільки Палиці і К обійшовся кожен голос

У скільки Палиці і К обійшовся кожен голос 15 Серпня 2019

Одинадцять луцьких кандидатів у народні депутати витратили на виборчу кампанію понад 2,76 мільйона гривень. Луцьк виявився найгрошовитішим округом на Волині.

Про це повідомляє Район.Бізнес.

Юрій Горбач з Центру журналістських розслідувань «Сила правди» проаналізував перебіг виборчої кампанії в місті та витрати кандидатів аби зрозуміти чому результат саме такий, який він є.

Днями Центральна виборча комісія оприлюднила остаточні фінансові звіти кандидатів у народні депутати в луцькому 22 виборчому окрузі.

За законом усі витрати на передвиборчу кампанію кандидати зобов’язані робити зі свого виборчого фонду. Це спеціальний рахунок в банку. Він відкривається після реєстрації кандидата в ЦВК. Поповнювати цей рахунок мають право як сам кандидат, так і інші фізичні та юридичні особи, однак, з певними обмеженнями і правилами. За кілька днів після дня виборів кандидати зобов’язані звітувати про усі надходження та витрати зі свого рахунку, себто виборчого фонду. Їхні звіти зобов’язане перевірити та надати свої висновки Національне агентство з питань запобігання корупції.

Отож, остаточні фінансові звіти про використання коштів зі своїх виборчих фондів подали усі 11 луцьких кандидатів. Один з них – висуванець від «Опозиційної платформи – За життя» Руслан Бабаханов, – судячи з офіційного фінзвіту, не витратив на вибори жодної копійки.

Інший кандидат, він же і переможець виборів в Луцьку – колишній голова Волинської обласної ради Ігор Палиця, витратив на вибори утричі більше, ніж всі його інші опоненти разом узяті.

Хто фінансував луцьких кандидатів в нардепи

Загалом у виборчі фонди одинадцяти луцьких кандидатів надійшло 2 мільйони 763 тисячі гривень. 87% цих коштів – власні гроші кандидатів. Ще 13% – добровільні внески інших фізичних осіб.

Вісім луцьких кандидатів фінансували свою кампанію власними коштами, двоє – отримали ще й допомогу від інших людей, а згаданий Руслан Бабаханов взагалі не витрачався.

Найбільше на свій виборчий рахунок вніс колишній голова облради Ігор Палиця – 2,07 мільйона гривень.

Понад 373 тисячі гривень зібрав директор громадської організації «Громадянський рух «Свідомі» та інформаційного агентства «Конкурент» Тарас Шкітер. Саме він у Луцьку зібрав найбільше благодійних пожертв – понад 323 тисячі гривень (87% його виборчого фонду). Своїх коштів він вніс лише 49,5 тисяч гривень.

Шкітера фінансувало 16 людей. Це місцевий бізнесмен, депутат Луцької міської ради Андрій Покровський (77 тисяч грн.), а також його бізнесове оточення. Зокрема, колишній директор компанії Покровського «Сучасний дім плюс» Андрій Худоба (25 тисяч грн.), директор розважального центру «Промінь» Дмитро Грелюк (20 тисяч грн.), помічник Покровського Валентин Хаймик (26 тисяч грн.), політолог та співзасновник Громадянського руху «Свідомі» Михайло Наход(37 тисяч грн.) та ще ряд представників цього руху. Серед спонсорів і журналісти: ведуча ток-шоу «Протилежний погляд» Галина Падалко та журналіст інформаційного агентства «Конкурент» Руслан Пилипчук (по 10 тисяч грн.).

91 тисячу гривень перерахував на свій виборчий рахунок підприємець, колишній співробітник «Google» Вячеслав Панасюк. Понад 65 тисяч гривень виділив на виборчу кампанію кандидат від «Європейської Солідарності» Юрій Моклиця. Так само лише власні кошти витрачали на вибори кандидати Микола Федік, Сергій Пісачук, Дмитро Климук, Дмитро Глазунов та Сергій Адамчук. Їхні виборчі фонди – до 40 тисяч гривень. Член «Народного контролю», депутат Луцької міськради Павло Данильчук крім своїх шести тисяч гривень отримав ще 28,5 тисяч гривень від колеги-депутата Олександра Лазуки та підприємиці Тетяни Гнатюк.

Витрати кандидатів: 1,5 мільйона – на рекламу в ЗМІ, 830 тисяч – на бігборди

Близько 57% всіх витрат луцьких кандидатів на виборчу кампанію це використання засобів масової інформації і політична реклама, ще 30% – бігборди та інша зовнішня реклама. Загалом 10 кандидатів витратили на це 1,58 мільйона гривень. У деяких кандидатів це найбільша стаття витрат, в деяких єдина стаття витрат, а дехто умудрився обійтися й без цього.

Почнемо із переможця виборів у Луцьку і майбутнього нардепа від обласного центру Ігоря Палиці. В підсумку, бажаного результату Ігор Палиця досяг, хоч і вклавши у це чималі гроші. Судячи з витрат і результатів голосування один голос Палиці обійшовся у 71 гривню.

Тарас Шкітер – другий кандидат, кого можна було побачити на десятках бігбордів у Луцьку. Зрештою, більше ніхто з кандидатів в обласному центрі й не зміг собі дозволити стільки рекламних площ як Палиця та Шкітер.

Загалом Шкітер витратив понад 373 тисячі гривень. На зовнішню рекламу політика пішло майже 208 тисяч – 56% виборчого фонду.

При таких чималих витратах варто було б очікувати значно кращого результату у день виборів. Але – лише п’яте місце в окрузі, 4,6% голосів. Опоненти з меншими бюджетами отримали значно кращі результати. Один голос Шкітеру обійшовся у 103 гривні.

Підприємець Вячеслав Панасюк – третій в Луцьку за сумою витрат на вибори – 91 тисяча гривень. 58% витрат пішло на друк листівок. Ще 30 тисяч – за ефіри і політичну рекламу. В підсумку один голос Панасюку обійшовся у 108 гривень – найдорожче в Луцьку.

Висуванець від «Європейської Солідарності» Юрій Моклиця витратив на виборчу кампанію понад 65 тисяч гривень. Більша частина пішла на листівки і друковані матеріали (37 тисяч грн.), трохи менше 10 тисяч – на рекламу на телебаченні і двох інтернет-виданнях. 7 тисяч гривень коштувала оренда приміщення, 5,8 тисячі – розміщення зовнішньої реклами.

В підсумку – третє місце в окрузі, майже 8,8% голосів. Досить непогано при такому бюджеті. Один голос Моклиці обійшовся у 9,5 гривень.

Висуванець від партії «Слуга народу», лікар Сергій Пісачук зайняв на виборах у Луцьку друге місце. За нього проголосувало більше 21 тисячі лучан. Це на 8 тисяч менше, ніж за переможця Ігоря Палицю.

Мабуть, йому би вдалося отримати значно кращий результат, якби він проводив бодай якусь виборчу кампанію. Однак, його виборчі витрати обмежилися… 28 тисячами гривень.

Таким чином один голос Сергію Пісачуку обійшовся в 1,3 гривні. Дешевше лише в Руслана Бабаханова, який не вів виборчої кампанії.

Решта шість кандидатів витратили зі своїх виборчих фондів до 40 тисяч гривень кожен.

«Свободівець» Микола Федік майже 16 тисяч пустив на рекламу в пресі. Решта майже 24 тисячі пішли на виготовлення плакатів і листівок та їх розповсюдження. Витрати Федіка в десять разів менші від витрат Шкітера, а результат – майже двічі кращий.

Павло Данильчук з «Народного контролю» на 22 тисячі гривень надрукував буклетів, листівок, плакатів, ще майже 12 тисяч – реклама на телебаченні.

Дмитро Климук із «Народного руху» на виготовлення друкованих матеріалів пустив 15 тисяч, 12 тисяч на їхню доставку і дві тисячі на рекламу в інтернеті.

На друковані матеріали, агітацію в ЗМІ та послуги поштового зв’язку витратив 17,5 тисяч самовисуванець Дмитро Глазунов.

Лише на рекламу в газетах  спрямував своїх 12 тисяч гривень інший самовисуванець Сергій Адамчук.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Перший пішов: прокуратура взялася за найвідоміших олігархів

^ Наверх